Predmet se izvodi u okviru Jean Monnet katedre "Legal System of an Enlarged European Union".
Nastava se održava u Ćirilometodskoj 4, utorkom od 17.00 - 19.30
Studenti se za nastavu pripremaju temeljem materijala postavljenih na ovoj web stranici.
PRVI SASTANAK POLAZNIKA PREDMETA PRAVO EU PRED SUDOVIMA
održat će se u utroak, 20. listopada 2015. u 17.00 sati u dvorani I u Cirilometodskoj 4. Molim sve prijavljene studente da dodju na prvi sastanak! |
Uvodni sat
(20. listopada 2015.)
Cilj učenja:
- međusobno upoznavanje
- upoznavanje s metodama rada na predmetu
- dogovor o terminima predavanja
Domaća zadaća
Nastavna jedinica 1
(utorak, 27.10.2015.)
Kako pretraživati baze podataka?
Kako čitati presudu Suda EU?
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- upoznati se s metodama rada na ovom predmetu
- steći vještinu pretraživanje baze podataka Eur-lex i Curia
- steći vještinu nalaženja sudske prakse koja je vazana uz neki propis EU
- steći vještinu pretrage sudske prakse koja je nastala nakon prvobitne presude o nekom pitanju
- naučiti kako čitati presude Suda EU
Priprema za sat
- riješena domaća zadaća s prošlog susreta
- PPT prezentacija: Pravo EU na webu
- ogledna presuda (molim da ovu presudu isprintate i donesete sa sobom na nastavu)
______________________________________________________
Nastavna jedinica 2
(17. studeni 2015.)
Kako se služiti izravnim učinkom i nadređenošću
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- prepoznati obveze koje za nacionalni sud proizlaze iz kombinirane primjene izravnog učinka i nadređenosti
- razmijeti konceptualno objašnjenje izravnog učinka i nadređenosti u pravu EU
- prepoznati potencijalne prepreke u hrvatskom pravnom poretku
- biti spreman ponuditi argumente koji će omogućiti svladavanje prepreka
Priprema za sat:
- podsjetite se na predmete Vand Gend en Loos, Costa v ENEL i Simmenthal i razmislite o sljedećim pitanjima:
- koja obveza nastaje za nacionalni sud temeljem predmeta Simmenthal?
- pročitatje nove članke Ustava RH koji se tiču EU i razmislite omogućavaju li oni izravni učinak i nadređenost prava EU?
- pogledajte članak 37. Ustavnog zakona o ustavnom sudu. Je li on prepreka za izvršenje Simmenthal mandata?
- pročitajte ovaj hipotetski predmet (Sintetija) i budite spremni za diskusiju na satu.
- razmislite i o ovim hipotetskim predmetima: Marko ; Petra
Literatura:
- Osnove prava EU, str. 53 - 67
- Nacionalni sudovi kao europski sudovi, str. 3 - 33.
Nastavna jedinica 3
(19.studeni 2015.)
Izravni učinak direktiva
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- razumijeti razlike između uredbi i direktiva
- razumijeti uvjete za izravni učinak
- steći vještinu analize i argumentiranja da direktiva zadovalja uvjete za izravni učinak
- razumijeti razloge priznavanja izravnog učinka direktiva
- razumijeti opravdanja za izravni učinak direktiva i njihov utjecaj na korištenje izravnim učinkom pred sudom
- razumijeti razliku između vertikalnog i horizontalnog učinka
- steći vještinu argumentiranja radi izravnog pozivanja na prava iz direktive
- prepoznati sve uvjete koji se moraju steći da bi došlo do izravne primjene direktive i biti u stanju primijeniti takvo znanje u konkretnim situacijama
Priprema za sat:
- hipotetski predmet Oliver i Percy
- pročitajte ovaj kratki pregled razvoja sudske doktrine o izravnom učinku direktiva
- pročitajte odgovor Suda na prvi dio pitanja pitanja u predmetu Francovich - do paragrafa 28 (odgovorom na drugi dio pitanja bavit ćemo u nastavnoj jedinici o odgovornosti država za štetu). Razmilite: Zašto je Sud smatrao da direktiva u pitanju nema izravni učinak?
- pojedinci mogu imati različite razloge pozivati se na direktivu pred nacionalnim sudom. Pročitatje ova dva primjera iz sudske prakse i razmislite u čemu je razlika?
Literatura:
- Osnove prava EU, str. 67 - 81
- Nacionalni sudovi kao europski sudovi, str. 41 - 59
- Učinci direktva EU, str. 11 - 58
________________________________________________________
Nastavna jedinica 4
(24. studeni 2015.)
Izravni i incidentalni učinak direktiva
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- steći vještinu analize i argumentiranja da direktiva zadovalja uvjete za izravni učinak
- razumijeti razloge priznavanja izravnog učinka direktiva
- razumijeti opravdanja za izravni učinak direktiva i njihov utjecaj na korištenje izravnim učinkom pred sudom
- razumijeti razliku između vertikalnog i horizontalnog učinka
- razumijeti razlikovanje situacija pozivanja na direktivu radi zamjene i pozivanja na direktivu radi isključenja
- steći vještinu argumentiranja radi izravnog pozivanja na prava iz direktive
- razumijeti koncept incidentalnog učinka i kako ga koristiti kao argument pred sudom
Priprema za sat:
- pročitajte ponovo predmet Faccini Dori, te se podsjetite kako je došlo do isključenja izravnog učinka direktiva u horizontalnoj situaciji
- hipotetski predmet 1 (Markus)
- pročitajte predmete CIA i Unilever i razmislite o pitanjima koja su uz njih postavljena
- predmet Kucukdeveci na HR
- predmet AMS
Literatura:
- Osnove prava EU, str. 67 - 81
- Nacionalni sudovi kao europski sudovi, str. 41 - 59
- Učinci direktva EU, str. 11 - 58
_____________________________________________________________________________________________
POZIV NA 2 GOSTUJUĆA PREDAVANJA
PROFESORA DERRICKA WYATTA, QC, UNIVERSITY of OXFORD
'Free movement and passenger rights in air transport'
Srijeda, 25. studeni 2015, 17.30-19.00, Ćirilometodska 4, dvorana VII (drugi kat)
'Privacy and data protection in the internal market: Google and the right to be forgotten; Facebook and safe harbour'
Četvrtak, 26. studeni 2015, 17.30-19.00, Ćirilometodska 4, dvorana VII (drugi kat)
Predavanja će se održati na engleskom jeziku bez prijevoda
_________________________________________________________________
Nastavna jedinica 5
(1. prosinca 2015.)
Interpretativni učinak direktiva
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- razumijeti razliku između izravnog i interpretativnog učinka
- razumijeti razloge priznavanja interpretativnog učinka direktiva
- razumijeti opravdanja za izravni interpretativni
- razumijeti problem granica interpretativnog učinka
- steći vještinu argumentiranja radi pozivanja na direktive ili druge norme EU u svrhu adekvatne interpretacije nacionalnog prava
Priprema za sat:
- hipotetski - ponavljanje prethodnog gradiva (pogledajte i predmet AMS - pod prethodnom nastavnom jedinicom)
- PPT prezentacija o interpretativnom učinku
- Rješenje VSRH u predmetu Mustač (pogledajte pasus na vrhu str, 4)
Literatura:
- Osnove prava EU, str. 75 - 83
- Nacionalni sudovi kao europski sudovi, str. 59 - 72
- Učinci direktva EU, str. 59 - 77
- Ćapeta, T., Interpretativni učinak europskog prava u članstvu i prije članstvu u EU , Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, 56 (5) (2006) 1443-1494
_____________________________________________________________
_____________________________________________________________
Nastavna jedinica 6
(3. prosinca 2015.)
Odgovornost država za štetu u pravu EU
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- razumijeti razloge i opravdanja uvođenja koncepta odgvoornosti države za štetu u pravo EU
- razumijeti uvjete za nastanaka odgovornosti države za štetu
- razlikovati situacije u kojima se može tražiti naknada štete
- steći vještinu argumentiranja radi ostvarivanja naknade štete temeljem prava EU
- razumijeti primjenu instituta procesne autonomije i djelotvorne sduske zaštite u kontekstu odgovornosti za štetu
Priprema za sat:
- pročitajte odgovor na drugi dio pitanja u predmetu Francovich
- pročitajte spojene predmete C-46 i 48/93 Brasserie de Pecheurs/Factortame. Po čemu se taj predmet razlikuje od predmeta Francovich?
- kratki pregled sudske prakse
- hipotetski predmet Dim
- zadaća za studente koji nisu bili na satu kad se rješavao predmet Dim
Literatura:
- Ćapeta, T., Odogovrnost država za štetu u pravu Europske zajednice, Zbornik pravnog fakulteta u Zagrebu, Vol. 53., br. 3-4/2003, str. 783-812.
____________________________________________________________
Nastavna jedinica 7
(8. prosinca 2015.)
Organizacija nadležnosti i postupak pred Sudom EU
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- razumijeti ustroj, način rada i osnovne nadležnosti Suda EU
- razumijeti raspodjelu nadležnosti između Suda EU i Općeg suda
- znati pronaći akte koji uređuju postupak pred Sudom EU
Priprema za sat:
- Odredbe UEU (19) i UFEU (251-281) o Europskom sudu
- najnovija statistika (za 2014.)
- fotografija Suda EU; foto 2; foto 3; foto 4
_____________________________________________________________
Nastavna jedinica 8
(10. prosinca 2015.)
Prethodni postupak
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- razumijeti svrhu prethodnog postupka
- razumijeti raspodjelu ovlasti između Suda EU i nacioalnog suda u prethodnom postupku
- razumijeti ovlasti stranaka pred nacionalnim sudom vezane uz prethodni postupak
- naučiti sastaviti zahtjev za prethodnu odluku
Priprema za sat:
- Preporuka za prethodni postupak
- pogledajte i glavu III Poslovnika Suda (link pod prethodnom jedinicom)
Domaća zadaća
za domaću zadaću potrebno je bilo sastaviti zahtjev za prethodnu odluku u hipotetskom predmetu Lucija F v Croatia Airlines ili
sastaviti zahtjev za prethodnu odluku u predmetu Perković, za što su materijali ispod:
- predmet za vjezbanje sastavljanja zahtjeva
- rješenje Zupanijskog suda u predmetu Perkovic
- rješenje Vrhovnog suda u predmetu Perkovic
____________________________________________________________
Nastavna jedinica 9
(15. prosinca 2015.)
Posredni sudski nadzor nad pravom EU - prethodni postupak za ocjenu valjanosti
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- razumijeti raspodijelu ovlasti sudova u ocjeni valjanosti prava EU
- znati pred nacionalnim sudom argumentirati potrebu pokretanja prethodnog postupka za ocjenu valjanosti
- shvatiti odnos izravne tužbe za poništenje i posredne kontole valjanosti prava EU putem prethodnog postupka
- biti u stanju zaključiti o relevantnom putu pravne zaštite u situaciji kad pravo EU vrijeđa subjektivna prava pojedinca
Priprema za sat
- na satu ćemo riješiti sljedeći hipotetski predmet
- pročitajte predmet Foto-Frost i razmislite kako je on utjecao na ovlasti nacionalnih sudova
___________________________________________________________
Nastavna jedinica 10
(17. prosinca 2015.)
Posredni sudski nadzor nad pravom EU - izravna tužba za poništenje
Cilj učenja i vještine koje se razvijaju:
- biti u stanju prepoznati situacije kad je potrebno uložiti ovu tužbu
- razumijeti ograničenja izravnog pristupa Sudu EU
- upoznati se s najnovijim izmjenama u ovom području i najnovijom sudskom praksom
- naučiti sastaviti tužbu za poništenje
Priprema za sat
- pročitajte kratki pregled sudske prakse o sudskom nadzoru nad pravom EU
- pročitajte predmet Inuit
- pročitajte predmet Telefonica
- praktične upute za stranke pred Općim sudom (t. 18 - 28)
- upute za sastavljanje pisane tužbe
_____________________________________________________________
UPITNIK
Dragi polaznici predmeta 'Pravo EU pred sudovima'
Hvala što ste sudjelovati u nastavi na ovom predmetu. Molila bih da mi pomognete u podizanju kvalitete nastave za buduće generacije tako da ispunite anketni upitnik, koji ovdje možete preuzeti.
Upitnik ću podijeliti na zadnjem satu predavanja, 17. prosinca, a polaznike koji nisu mogli doći na taj sat molim da mi ispunjene uptinike pošalju naknadno.
Upitnici su anonimni.
Hvala!
Svima želim ugodne predstojeće blagdane i sve najbolje u novoj godini!
Tamara Ćapeta
__________________________________________________________________